انتقادات وسخرية من كلمة السيسي بافتتاح قاعدة نجيب (فيديو)

افتتح قائد الانقلاب العسكري بمصر، عبد الفتاح السيسي، السبت، قاعدة عسكرية في الإسكندرية، مطلقا عليها اسم أول رئيس عسكري في مصر، محمد نجيب، وذلك بحضور سعودي وإماراتي وبحريني وليبي.
وخلال الافتتاح، وتأكيدا لتقاربه مع شركائه من دول الخليج، ظهر السيسي متوسطا كلا من ولي عهد الإمارات، محمد بن زايد آل نهيان، ومستشار العاهل السعودي أمير منطقة مكة المكرمة، الأمير خالد الفيصل، وولي عهد البحرين الأمير سلمان بن حمد آل خليفة، واللواء الليبي المتقاعد خليفة حتفر.

وفي كلمته خلال حفل افتتاح القاعدة، وجه السيسي اتهامات لجهات داخلية وخارجية فقال: “في دول بتنفق المليارات لتدمير الدول ومصر، والله إحنا هنتحاسب حساب عسير أمام الله يوم القيامة. هما دايما بيحاولوا ينالوا من معنوياتكم، لن تسطيعوا النيل من مصر، أو من أشقائنا في المنطقة، لما إحنا بنقول من فضلكم لا تتدخلوا في شؤوننا يعني ده أمر شرعي، إننا لا نتدخل في شؤون بعضنا البعض”، وفق قوله.

وأردف: “يعني إنتو عاوزين تتدخلوا في مصر، ده مصر فيها 100 مليون بيفطروا ويتغدوا ويتعشوا في يوم بأكل سنة من بعض الدول، احنا لما نيجي نعمل مشروع إسكان بنعمل مليون شقة في سنتين أو ثلاث. عاوز تتدخل في مصر؟ تقدر أنت على مصروف مصر، تقدر تصرف 100 مليار دولار على مصر، ما تقدرش، فخليك في حالك وبلدك أحسن”، كما قال.

وأردف: “يعني إنتو عاوزين تتدخلوا في مصر، ده مصر فيها 100 مليون بيفطروا ويتغدوا ويتعشوا في يوم بأكل سنة من بعض الدول، احنا لما نيجي نعمل مشروع إسكان بنعمل مليون شقة في سنتين أو ثلاث. عاوز تتدخل في مصر؟ تقدر أنت على مصروف مصر، تقدر تصرف 100 مليار دولار على مصر، ما تقدرش، فخليك في حالك وبلدك أحسن”، كما قال.



رئيس “مقاول أنفار”

كلمة السيسي  هذه أثارت انتقادات واسعة بين النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي، ولا تزال مستمرة حتى الآن، حيث اعتبرها النشطاء كلمة لا تليق بـ”رئيس” دولة بحجم مصر، واصفين إياها بأنها كلام في حي شعبي وصادرة عن “مقاول أنفار”.

فعلقت الحقوقية عايدة سيف الدولة: “كم الاهانة اللي بيوجهها السيسي بكلامه ده للمصريين فوق الخيال. المختصر المفيد: مصر للي معاه يشتري. يلعنها أيام اللي بنعيشها في آخر العمر”.

وغرد المحامي زياد العليمي: “هي مصر تقدر على مصاريفها لوحدها، بس مش قادرة على حرامية وفسدة وسماسرة بيسرقوها ويبيعوا أرضها، وبيحاولوا يقنعوا شعبها إن دة إسمه حكم”.

وقال الناشط السياسي حازم عبد العظيم: “بعد خطاب تميم أمس ثم سماع خطاب السيسي اليوم عندما قرن بعبقرية فذة مفهوم سيادة الدولة بـ”لو تقدر على “مصروف #مصر” المقارنة محزنة ومخزية للأسف”.

وعلق الإعلامي أسامة جاويش: “وقوف بن زايد بجوار السيسي وخلفهما خليفة حفتر في قاعدة محمد نجيب العسكرية هو ملخص الوضع في ليبيا، أبو ظبي تمول سلاح السيسي ليصل إلى حفتر”.

وأردف: “الفرق بين خطاب السيسي في #قاعده_محمد_نجيب_العسكريه وبين #خطاب_تميم  هو الفرق بين أمير محترم وجنرال ضعيف يعاير قطر بقلة سكانها وصغر مساحتها”.

وتابع جاويش: “طالما إنت نظام جامد كده وقادر تأكل ال 100 مليون مصري طيب ما تسحب الربع مليون مصري العاملين في قطر وتأكلهم عندك  #قاعده_محمد_نجيب_العسكريه”.

وغرد عضو جبهة الضمير عمرو عبد الهادي: “إلى السيسي بلحة خليفة القذافي، لو الشعوب بتقاس بالاكل لكانت شعوب الصين التي تأكل بمقدار قارة افريقيا سيدة العالم”.

https://twitter.com/drassagheer/status/889071742790111232
https://twitter.com/elmogahed02/status/888735013067476992
https://twitter.com/IbrahimArab/status/888738962650480640

عن admin10

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*